Asteroids
Projekt spelutveckling - Antal bilder: 3
Kul projekt för att utveckla mina kunskaper i spelutveckling genom att programmera en egen version av det klassiska 80-tals spelet Asteroids i JavaScript.
Kul projekt för att utveckla mina kunskaper i spelutveckling genom att programmera en egen version av det klassiska 80-tals spelet Asteroids i JavaScript.
Spelet går ut på att skydda rymdskeppet genom att skjuta inkommande asteroider och undvika att komma för nära känsliga rymdminor. Rymdskeppet förbrukar energi när det roterar och åker runt i spelet. När nivån sjunker till en viss procent kommer ett batteri åkandes in på spelytan. För att fylla på med ny energi ska spelaren träffa batteriet med rymdskeppet och då fylls energin på till 100%. Även lagret med missiler förbrukas och måste fyllas på under spelets gång. Mängden asteroider och hastighet ökar under spelets gång.
All grafik i spelet som rymdminan på bilden ovan skapar jag i vektorgrafik med programmet Inkscape.
Till programmering i JavaScript använder jag Visual Studio Code. Kul och intressant att utveckla och testa olika algoritmer för att lösa olika typer av funktioner i spelet. På bilden ovan lite kod under utveckling för att känna av om rymdskeppet kolliderar med en rymdmina. Denna metod använder sig av hypotenusan för att beräkna avståndet mellan två olika cirkulära områden. Spelet körs i en vanlig webbläsare.
Spelet är under utveckling och jag har flera idéer kvar att implementera i spelet. Längre fram ska jag också testa att utveckla samma spel och andra kreativa spelidéer i andra programmeringsspråk via ramverk och spelmotor.