Icon for small screen menu Icon for small screen menu

Nyfiken
& kreativ

Klicka på rubrikerna nedan för info om mina mål med digitalt skapande, arbetsprocess och vilka digitala verktyg som jag använder.

Icon for accordion

Peter i ett nötskal

Icon for accordion

Jag skulle vilja beskriva mig själv som en nyfiken och kreativ person med mycket fantasi och ett stort intresse för att skapa visuell kommunikation och visuellt berättande genom kreativt och digitalt skapande. En person som också brinner för att upptäcka, utforska och utvecklas inom kreativt och digitalt skapande genom att omvandla kreativa idéer till kreativa projekt där olika digitala verktyg, tekniker och arbetsmetoder testas.

Icon for accordion

Kreativa projekt

Icon for accordion

Mina kreativa projekt bygger för det mesta på idéer som kommer från något av mina intresseområden arkitektur, design, stadsplanering, infrastruktur, teknik, programmering, webbutveckling, vandring och science fiction. Exempel på projekt kan vara allt från 3D modellering och visualisering av hus, byggnader, interiörer, fordon och rymdfarkoster till projekt inom utveckling av webbplatser som inspirerar och informerar om arkitektur och vandring.

Projekten kan också ha ett fokus på att upptäcka, utforska och utveckla nya kunskaper inom digitala verktyg, 3D-teknik, arbetsmetoder och programmering för att på sikt även kunna kommunicera och berätta visuellt genom spel och film. Jag har många kreativa idéer inom dessa genrer som jag vill förverkliga.

Icon for accordion

Digitalt skapande

Icon for accordion

Målet med mina kreativa projekt och digitala skapande är främst att få utlopp för fantasi och kreativitet genom en skapandeprocess. Målet är också att utveckla mina kunskaper och att testa ny teknik, nya arbetsmetoder och nya digitala verktyg samt att ha kul och att ibland fly verkligheten för en stund.

Det som jag också gillar med kreativt och digitalt skapande är mixen av estetik och teknik samt att jag får sätta mig in i och lösa problem utifrån olika roller som exempelvis arkitekt, designer, inredare, stadsplanerare, spelutvecklare och filmregissör. Ibland får jag också agera konstkritiker för att avgöra om det färdiga resultatet stämmer överäns med min mentala föreställningen av den ursprungliga idén.

På sikt vill jag utforska och lära mig mer inom spelutveckling & spelmotorer med Godot och Unreal Engine, filmskapande, avancerad riggning & animation i 3D, skapa immersiva upplevelser och visuella effekter, AR & VR och fotogrammetri samt att dels utveckla tidigare kunskaper i programmering inom Java & C# och dels testa och lära mig programmera i andra programmeringsspråk som GDScript, Python och C++.

Icon for accordion

Digitala verktyg

Icon for accordion

Till visualisering och modellering i 3D använder jag Blender och för att efterbehandla renderade bilder och redigera bilder använder jag mest Gimp och Ibland även Krita. För att skapa grafik som ikonerna till vänster och annan grafik använder jag Inkscape.

På sikt vill jag också utöka min verktygslåda av digitala verktyg med spelmotorer som Godot och Unreal Engine för att utveckla allt från spel till visuellt berättande genom film. Ett annat verktyg som jag har testat är Meshroom för bearbetning av exempel 3D skannade objekt eller terräng. Meshroom är mycket kraftfullt, men tyvärr har jag ingen möjlighet just nu att skanna större objekt eller terräng i 3D. Merparten av de digitala verktyg som jag använder är av typen open source.

Till utveckling av webbplatser använder jag Visual studio Code för programmering i JavaScript, PHP, HTML och CSS. Använder också mina kunskaper i sökmotoroptimering när jag skapar innehåll till mina webbplatser.

Datorn på bilden ovan är en 3D visualisering av datorn som jag använder tillsammans med mina digitala verktyg. Det är en Lenovo Legion med AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor, 16 GB minne och NVIDIA GeForce RTX 2060 med 6 GB minne. Den är ganska okej, men en dator med bättre prestanda hade varit roligare och öppnat upp för nya och större möjligheter!

Icon for accordion

Arbetsprocess

Icon for accordion

Så här kan arbetsprocessen se ut i olika steg när jag exempelvis omvandlar en idé på ett hus, byggnad, interiör eller kanske en fantasifull sci-fi farkost till en 3D visualiserad bild.

Steg 1.
Inleder med att försöka tolka och avbilda den mentala föreställningen av idéen genom att skissa digitalt med ritplatta eller med papper och penna. Om projektet är att visualisera ett hus, skissar jag först en planlösning där jag försöker leva mig in i varje rum och övriga ytor. Jag skissar också några fasader och kanske en sektion av huset. Ibland ritar jag även en skalenlig planlösning digitalt.

Om projektet har komplicerade och organiska former kan jag ibland även komplettera skisserna med att forma en enkel lermodell i Plastilina. (Om jag hade en 3D skanner skulle jag kunna skanna av lermodellen och sedan använda informationen från skanningen i exempelvis Meshroom för att ta fram ett digitalt skal som med ytterligare förfining med exempelvis Blender blir en 3D modell att jobba vidare med. Med denna metod hade jag kunna spara in mycket tid i nästa steg.)

Steg 2.
Dags att omvandla skiss eller lermodell till en digital modell i 3D. Här kan det underlätta att skanna eventuell skiss eller ritning och använda bilden i det digitala verktyget som ett visuellt stöd genom att utgå från bildens linjer och annan information i skapandet av 3D modellens ytor.

Steg 3.
När modellen börjar ta form vrider och vänder jag på den och studerar den från olika perspektiv. I det här steget kan jag göra förändringar om jag ser något som kan förbättras som jag inte tänkte på eller såg under skissandet i det första steget. Det är därför som en 3D modell av exempelvis ett hus, byggnad eller interiör är så bra!

Steg 4.
Dags att skapa realism genom att välja material till 3D modellens ytor och prova olika ljussättningar.

Steg 5.
Om projektet är att exempelvis visualisera ett hus behövs det kanske också en omgivande miljö i 3D som behöver skapas.

Steg 6.
I det sista steget är det dags att rendera bilden. Alltid lika spännande och roligt att se hur bilden skapas av datorn utifrån alla inställningar i det digitala verktyget. En processen som kräver många försök innan allt blir perfekt. Mycket att ta hänsyn till som som påverkar den färdiga bilden som ljussättning, skuggor och kameravinklar. Blir det inte bra får jag kanske backa några steg och göra om. Klart!

Icon for accordion

Söker nya utmaningar

Icon for accordion

För att utveckla mina kunskaper och växa som människa söker jag nya vägar med nya möjligheter och utmaningar inom digitalt skapande eller inom något av mina andra intresseområde där mina kunskaper, fantasi och kreativitet kan komma till nytta tillsammans med likasinnade i en kreativ och inspirerande miljö. Intresserad och vill veta mer? Mejladress finns på kontaktsidan.

Icon for accordion

Frågor & kontakt

Icon for accordion

Intresserad och vill veta mer om mig och mina projekt? Kanske har vi ett gemensamt intresse inom kreativt och digitalt skapande och du vill knyta kontakt? Kul! Mejladress finns på kontaktsidan. Vi hörs!

Bild på utvecklare

Hej!
Kul att du tittar förbi! Det är jag som är Peter.

Okej

Closing icon